“Haluan auttaa muita” – kesätyö tutustutti järjestömaailmaan

SPR Satakunnan piirissä kesätyöntekijänä ollut Severi kertoo kokemuksistaan järjestömaailmassa. Kaksi viikkoa sisälsi pääasiassa kesäruokailujen oheisohjelmasta vastaamista, mutta mukaan mahtui myös muun muassa uusien toimistokalusteiden kokoamista, toimiston arkeen osallistumista, ensiavusta oppimista ja lukuisia kohtaamisia. Kesätyö vahvisti myös tulevaisuuden haavetta työstä, jossa pääsee auttamaan muita.
"Olen Severi Nikitin, ja olin kaksi viikkoa kesätöissä Suomen Punaisella Ristillä. Pääsin tutustumaan syvällisemmin järjestön toimintaan sekä auttamaan Satakunnan alueen kesäruokailujen oheistoiminnan järjestämisessä. Kesätöiden aikana sain kuvan siitä, millaista Punaisen Ristin työ on ja millaista järjestössä on toimia. Näin myös, millainen merkitys järjestöllä on ihmisille ja erityisesti nuorille.
Pääsin järjestämään nuorille oheistoimintaa kesäruokailujen ympärille, missä annettiin mahdollisuus oppia ensiapulaukun sisällöstä ja pelata erilaisia pelejä. Sain myös mahdollisuuden nähdä työntekijöiden työtehtäviä ja millaisia vastuualueita heillä on. Toimistolla pääsin saattamaan muuton loppuun sekä kokoamaan tuoleja ja pöytiä kokoustilaan.
Osallistuin myös erilaisiin kokouksiin, joissa käytiin läpi viikon tapahtumat. Tajusin, kuinka tärkeää yhteistyö ja tiedonkulku ovat järjestötyössä. Lisäksi suoritin muutaman verkkokurssin, jotka antoivat hyvän perustan Punaisen Ristin toiminnan ymmärtämiselle.
Sain myös uutta tietoa ensiaputyöstä ja siitä, millaisia tarvikkeita ensiapulaukussa on. Työntekijä kertoi erilaisia esimerkkejä ja tilanteita, joiden kautta ymmärsin ensiavun tärkeyden ja sen, kuinka tärkeää on harjoitella taitoja ennen oikeaa tilannetta.
Kokonaisuudessaan kesätyö oli erittäin tärkeä kokemus myös omien jatko-opintojen kannalta. Pääsin näkemään ja oppimaan paljon, mikä on arvokasta. Sain hyvän käsityksen järjestötoiminnasta ja vapaaehtoistyöstä sekä siitä, millaista työ käytännössä on. Kesätyöt selkeyttivät entisestään ajatusta siitä, että haluan jatkossa työskennellä terveysalalla tai työssä missä pääsen auttamaan muita jollain tavalla. Työkokemukseni oli todella valaistava ja mieluisa."
Kiitämme Severiä kuluneista viikoista kanssamme, ja toivotamme hyvää jatkoa sekä aurinkoista kesää!
Kesätyön meille mahdollisti OP Länsi-Suomen kesäduunikampanja.