Stöd för hantering av kontantdonationer under Hungerdagen

HUP erbjuder stöd till sina avdelningar för redovisning av kontanter under Hungerdagen. Efter insamlingsdagarna för Hungerdagen kommer ett serviceställe att finnas i distriktets utbildningslokal, där avdelningarna kan lämna in de kontanter de räknat och förpackat.
Distriktet levererar redovisningspåsarna till banken via värdetransport.
Serviceställe efter insamlingsdagarna
Distriktets serviceställe för Hungerdagen är öppet vid tre tillfällen efter insamlingsdagarna 25–27.9.2025:
- Måndag 29.9.2025 kl. 13–16
- Tisdag 30.9.2025 kl. 13–16
- Torsdag 2.10.2025 kl. 14–16.30 (därefter gemensam lägesöversikt)
På grund av säkerhetsarrangemang för hantering av kontanter kan donationer inte lämnas in till distriktskontoret vid andra tidpunkter.
Servicestället tar emot kontantdonationer till Hungerdagen som redan är räknade och förpackade i säkerhetspåsar. Vid behov kan avdelningen använda myntmaskin och skriva ut inbetalningsblanketter på plats. En anställd från distriktet finns till hands för stöd, men det är avdelningens ansvar att räkna pengarna. Avdelningen kan inte lämna insamlingsbössor för distriktet att räkna.
Beställning av redovisningspåsar och andra insamlingsmaterial
Avdelningen ska beställa material i god tid enligt gemensamma instruktioner:
- Insamlingsmaterial från Röda Korsets webbutik senast 7.9.2025 – logga in med avdelningens inloggningsuppgifter. Kundtjänsten i webbutiken kan hjälpa vid behov.
- Avdelningsspecifika MobilePay-klistermärken senast 17.8.2025 via beställningsformuläret. MobilePay-numren för avdelningar har inte ändrats, men om de gamla klistmärkena saknar QR-kod bör du beställa nya.
- Detaljerade instruktioner för beställning av insamlingsmaterial
Gemensam lägesöversikt och snabb feedback 2.10.2025
Vi bjuder in avdelningarnas insamlingsledare och Hungerdagen-team att tillsammans följa den nationella lägesöversikten och snabb feedback-tillfället torsdagen 2.10.2025 kl. 16.45–19.00 på HUP Kampus.