
Ordinarie stämman som hölls i Lappiahuset i Rovaniemi den 6–7 juni 2026 erbjöd två intensiva mötesdagar samt intressant kringprogram. Evenemanget skapade goda möjligheter att mötas och utbyta tankar mellan deltagare från olika delar av Finland.
Diskussionerna var livliga både i mötessalen och utanför. På lördagen gjorde stämman personval till organisationens styrelse och fullmäktige, och i de framtidsforum‑workshoppar som hölls efter mötet bearbetades utkast till verksamhetsstrategi, initiativ, klämmar och anföranden inför söndagen. På söndagen fattades beslut om stadgeändringar och verksamhetsstrategi för åren 2027–2029.
Ordinarie stämman antog också ett uttalande som publicerades i slutet av mötesdagen söndagen den 7 juni. I uttalandet varnas för att en utveckling som ökar ojämlikheten försvagar samhällets krismotståndskraft, och det betonas att det är viktigt att trygga medmänsklighet och tillgång till hjälp med tanke på hållbar utveckling.
Nästa årsmöte hålls i Mariehamn i juni 2029.
Stadgeändringar öppnar dörrar för unga
I vårt distrikt tog vi med glädje emot besluten om stadgeändringar, enligt vilka minst en medlem i såväl distriktsstyrelsen som organisationens styrelse ska vara under 29 år när hen påbörjar sitt förtroendeuppdrag, det vill säga en ungdomsmedlem.
Vi har goda erfarenheter inom HUP av hur unga går vidare till förtroendeuppdrag på alla nivåer när de får möjlighet. Vi kommer att fortsätta arbeta för att unga ska känna sig välkomna och uppleva förtroendeuppdrag som något som passar dem.
HUP:s representanter i Röda Korsets styrelse och fullmäktige 2027–2029
Ordinarie stämman valde Taika Vaulo (Pohjois- ja Keski-Helsingin osasto) till vice ordförande i Röda Korsets styrelse.
Till styrelsen valdes från vårt distrikt Päivi Hurttia (Pohjois- ja Keski-Helsingin osasto).
I fullmäktige 2027–2029 har HUP sex representanter med ersättare:
- Sami Koskinen (Jori Hurula)
- Päivi Vuorimaa (Ari Toiva)
- Håkan Malmlund (Tom Granqvist)
- Kaisu Tajakka (Pekka Piri)
- Gabriel Waller (Laura Musta)
- Eva Wester-Mollgren (Anna-Kaisa Ylitalo)
Varma gratulationer till de valda!
Vad händer efter ordinarie stämman?
Ordinarie stämman godkände verksamhetsstrategin för perioden 2027–2029. Under sommaren och hösten utarbetas en budget och verksamhetsplan för nästa år utifrån dessa.
Verksamhetsplaneringen förnyas så att den sker som en kontinuerlig process, som kommuniceras tydligt till anställda och frivilliga. Målet är att regionala och lokala verksamhetsplaner ska bygga på den nationella planen och att alla delar en gemensam bild av målen. Hösten 2026 tas ett nytt strategiverktyg i bruk inom centralförvaltningen för att systematiskt följa upp mål och helhet.
I distriktet bjuder vi in avdelningarna till en gemensam målkväll den 14 september 2026. Förhoppningen är att varje avdelning deltar med 2–3 personer, antingen på plats i Haukilahden lukio eller på distans. Anmälan är öppen i Oma till den 6 september.